Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!

Jak zacząć przygodę z bieganiem: Pierwsze kroki

Paź 4, 2015 by

Jak zacząć przygodę z bieganiem: Pierwsze kroki

Bieganie to niezwykle korzystna forma aktywnego spędzania wolnego czasu. Wywiera korzystny wpływ zarówno na stan psychiczny i emocjonalny, jak i na właściwe funkcjonowanie fizyczne naszego organizmu. Bieganie rozwija mięśnie nóg, wzmacnia stawy i ścięgna, kształtuje właściwą koordynację ruchową, poprawia kondycję i wydolność oraz pomaga utrzymać zadowalającą sylwetkę dzięki spalaniu tkanki tłuszczowej. Początki biegania mogą być jednak trudne, a dla wielu amatorów wręcz zniechęcające.

Pierwsze trudności

Wielu początkujących biegaczy, może wątpić w swoje możliwości, będąc zniechęconymi pierwszymi nieudanymi Zacząć biegaćtreningami, do tego stopnia, że postanawia nie podejmować kolejnych prób. To wielki błąd. Bieganie to sport dla każdego, który po prostu wymaga odpowiedniego i stopniowego przygotowania.

Co może zniechęcać przy pierwszych próbach rozpoczęcia treningu? To przede wszystkim ból stawów, które przyzwyczajone do siedzącego trybu życia, zaczną odczuwać trudy zwiększonej siły nacisku. Podobnie zaczną reagować ścięgna, których ból będzie wiązał się z wymuszaniem bardziej elastycznej pozycji i wynikającym z tego rozciąganiu włókien. Dokuczą nam również słabo wyćwiczone mięśnie, które będą dopiero na początku drogi budowania swojej wytrzymałości i siły.

Ostatni aspekt stanowi słaba wydolność i kondycja wiążąca się ze słabo rozwiniętymi płucami. Spokojnie, wszystkie te przeszkody są naturalną barierą dla początkujących sportowców, a ich charakter nie jest stały. Z każdym kolejnym treningiem, powyższe parametry będą ulegały poprawie. Stawy staną się bardziej wytrzymałe, ścięgna elastyczniejsze, mięśnie bardziej wytrzymałe i silne, a płuca większe i będą potrafiły sprawniej pracować.

Jak zacząć przygodę z bieganiem: Pierwsze kroki

Żeby osiągnąć zadowalający poziom w bieganiu, poprawić swoją kondycję i mięśnie, do tego stopnia, by móc regularnie pokonywać duże ilości kilometrów, należy odpowiednio zacząć przygodę z tym sportem.

Korzyści z biegania

Cierpliwość cnotą! Zacznij powoli

Kluczową zasadą jest poznanie naszych możliwości wyjściowych i dostosowanie do nich poziomu intensyfikacji treningu. Przyjmijmy zasadę, że na początku przygody z bieganiem, nie będziemy zawyżać poprzeczki i przyjmiemy poziom wysiłku nieco poniżej niż stanowią nasze możliwości. Taka zasada ma dwa kluczowe plusy. Po pierwsze, nie zniechęcimy się już pierwszego dnia, biorąc na siebie wyzwanie, któremu nie sprostamy. Po drugie, nie uszkodzimy stawów i narazimy mięśni na tzw. zakwasy. Zaczynaj więc powoli i z umiarem.

Dobrym pomysłem jest mieszanie biegu o wolnym tempie, z marszem. Nie zakładaj zbyt długiego treningu. Zacznij od piętnastominutowych marszobiegów. Stopień intensyfikacji zwiększaj powoli. Pamiętaj, w pierwszym okresie, przede wszystkim wzmacniasz stawy, głównie kolanowe i skokowe, by były gotowe do dużego wysiłku. Chęci i zapały bicia rekordów i szczycenia się dobrymi osiągami, odłóż na późniejszy okres. Twój okres przygotowawczy do rzucenia sobie prawdziwego wyzwania, powinien trwać ok. dziesięciu tygodni. W tym czasie powinieneś osiągnąć poziom swobodnego marszobiegu trwającego ok. 45 minut. Jeżeli doszedłeś do takiego stanu, zacznij intensywne treningi.

 

Sport bieganie

Strój do bieganiaRozgrzewka i odpowiedni strój

Powinniśmy podnieść temperaturę mięśni, zanim rozpoczniemy ich dłuższy trening. Rozgrzejmy całe ciało, nie tylko mięśnie nóg. Nie rozciągajmy się przed bieganiem, co może zwiększyć ryzyko kontuzji. Powinniśmy jednak przeprowadzić stretching po ukończonym treningu, dzięki temu wzmocnimy stawy i ścięgna.

Niezwykle ważny jest odpowiedni strój. Dobre wyposażenie biegacza to nie tylko moda, to przede wszystkim bezpieczeństwo. Najbardziej ważne jest odpowiednie obuwie. Dobre buty zaprojektowane ze specjalnym przeznaczeniem do biegania, mogą uchronić przed kontuzją i zminimalizować efekt nacisku na stawy. Odpowiednia podeszwa, miękka i amortyzująca wstrząsy, uchroni nie tylko stawy skokowe ale i stawy kolanowe oraz kręgosłup.

 

 

 

Related Posts

Share This

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *